torsdag, januari 28, 2016

Inbrott

Det var ett tag sen... men nu stiger Inspektör Francis GW fram för att tala om en allvarlig händelse.

Det hände hemma... hu!

Ett mantra man som katt, om än mästerkatt, får stå ut med är "Inga katter i skafferiet!" Jag brukar respektera det. I alla fall om jag blir påmind...vilket jag blir...
Nåja, här är en kortversion av en intervju med mig som gjordes i en av landets stora tidningar... eller... en intervju i alla fall...



Inspektör Francis GW
Nå, inspektör Francis, kan du berätta vad som hänt? 

Jag kom in utifrån i morse och kände direkt att något inte stod rätt till! Efter att ha nosat intensivt i dörrspringan till skafferiet och svischat med svansen litet så insåg matte att här var det skarpt läge! Hon öppnade skafferidörren och jag kunde skrida till verket och konstatera ett inbrott.


Lyckades du ta gärningspersonen och vem var det i så fall?

Nej, ingen gärningsperson fanns på brottsplatsen men jag tror att vi med ganska stor säkerhet kan konstatera att det handlar om minst en gärningsperson och troligtvis fyrfotad. Denne eller dessa är inte stora utan troligtvis handlar det om en eller flera möss.


Hur tog de sig in?

Det var frågan vi ställde oss också. Efter att ha säkrat spåren på golvet, bl.a. i form av ett vitt damm som vi först trodde kunde vara mjöl men insåg att det måste bestå av gips eller något dylikt. Substansen kom alltså från väggar eller tak. 



Lyckades ni hitta platsen de tog sig in? 

Ja, vi konstaterade snabbt att det inte handlade om ett hål i golvhöjd och lyfte blicken uppåt där vi fann en liten lucka i taket. 


Luckan var inte forcerad utan man har gjort flera hål runt kanten på luckan. Det är också de multipla hålen som gör att vi tror att det handlar om fler än en gärningsmus.





Tror du att ni kommer att fånga tjuvarna?

Jag tror att jag utan tvekan kommer att fånga åtminstone någon av gärningsmössen. Allt hänger på att matte ger mig tillgång till skafferiet så är infångandet bara en tidsfråga.




Vad händer nu?

Matte ska göra en grundlig brottsplatsundersökning för att säkra alla bevisen. Sedan ska hon göra en noggrann inventering av skafferiets innehåll för att se vad som stulits helt eller delvis. Efter städning så kommer sedan åverkan på taket att täppas till noggrant och sedan kommer ev. lager att återställas i skafferiet. Tyvärr så gäller ingen försäkring musinbrott så matte får ta pengarna ur egen ficka. Därför känns infångandet av mustjuvarna desto mer angelägen. Jag ska verkligen göra mitt bästa. 


Det här inbrottet hände ju i ditt eget hem. Hur känns det egentligen?

Jaaa... efter att jag konstaterat att kattmaten är orörd så kunde jag slappna av och nu ser jag mest fram emot jakten. Men visst, det tar en del på egot när tjuvarna kliver in så här rakt in i hjärtat av mitt revir.




Lycka till med jakten då inspektör Francis GW!

Tack för det!  

Fortsättning följer! Kommer det att bli ett en konflikt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar